Corona en voeding

Juist in deze tijd is het goed aan jouw immuunsysteem te werken. Een gezond en goed immuunsysteem bevindt zich in je darmen. In je darmen zitten veel verschillende bacteriën. In de darmen zitten slechte bacteriën en goede bacteriën. Slechte bacteriën vermenigvuldigen zich door het eten van slechte voeding (zoals veel suikers en verzadigde vetten) en de goede bacteriën vermenigvuldigen zich door het eten van gezonde voeding.

De gezonde bacteriën zijn dol op vezels. Dus zorg ervoor dat je deze veel eet. Deze zitten volop in groente, fruit, volkoren producten en peulvruchten. Wist je dat het goed is om elke dag minimaal 30 tot 40 gram aan vezels te eten? Om je een idee te geven hoeveel vezels er in verschillende producten zitten, vind je hieronder een overzicht.

Groente

Paprika, rauw, 1 stuks, 80 gram 2 gram
Prei gekookt, 1 opscheplepel, 2 gram
Spruitjes, 1 opscheplepel, 3 gram
Wortelen, rauw (70gr), 2 gram
Broccoli, 1 opscheplepel (50 gr), 1 gram
Bloemkool, 1 opscheplepel (55 gram), 1 gram
Sperziebonen, 1 opscheplepel (40 gr), 1 gram
Dus 200 gram groente per dag levert al snel tussen de 4 en 9 gram vezels op!

Peulvruchten

Erwtensoep, kop (250 gram), 8 gram
Witte of bruine bonen 1 opscheplepel, 4 gram
Kapucijners, 1 opscheplepel, 4 gram
Kikkererwten, 1 opscheplepel, 4 gram
Kidneybonen 1 opscheplepel 6 gram
Tip: voeg wat peulvruchten toe aan een salade in de middag.

Brood/ Pasta

Volkoren boterham, 2 gram
Paprika, rauw, 1 stuks, 2 gram
Pistoletje bruin, 3 gram
Spaghetti volkoren, 1 opscheplepel, 2 gram
Tortilla wraps, zonder vulling, 3 gram

Fruit

Rode bessen, schaaltje (100 gram), 3 gram
Zwarte bessen, schaaltje (100gr), 4 gram
Appel met schil, middelgroot, 3 gram
Middel grote banaan 3 gram
Halve mango, 2 gram
Halve avocado 4 gram
Trosje druiven (125 gr), 2 gram

Noten

Pistachenoten, handje, 2 gram
Pecannoten, handje, 2,5 gram

Vlees

Vegetarische rul gehackt,
100 gram, 5 gram
Vegetarische hamburger,
75 gram, 2,5 gram
Naast gezond eten is lekker bewegen in de buitenlucht heel goed voor je. Naast de inspanning geeft dit ontspanning. Goede nachtrust en tijd voor jezelf nemen geeft jouw immuunsysteem ook een boost.

En vooral niet vergeten: Lach! Je immuunsysteem wordt erdoor versterkt,
je maakt namelijk extra witte bloedcellen aan die virussen opruimen. Welke stap zet jij vandaag om aan jouw immuunsysteem te werken? Eet jij vandaag meer groente of ga je lekker naar buiten en bewegen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *